Wywiad z Magdą Wasielewską



Z kim kolejny wywiad? Piszcie w komentarzach! (Jeżeli nie pojawi się żaden komentarz, nie będzie kolejnych wywiadów)
Zapraszam na mój drugi wywiad (a przy okazji – dziękuję za 100 tysięcy wyświetleń!). Tym razem Waszym „gościem” jest Magda Wasielewska. Poznajcie ją bliżej! :)

1. Rozpoczęcie przygody z pisaniem - kiedy i dlaczego?
Swoją przygodę z pisaniem rozpoczęłam bodajże w czwartej klasie podstawówki. Moja przyjaciółka prowadziła bloga w formie internetowego pamiętnika i poleciła mi założenie bloga w celu dzielenia się swoimi przemyśleniami. Pomysł bardzo mi się spodobał, ale jako że ja bardzo cenię swoją prywatność, nie chciałam, by wszyscy myśleli, że chodzi o mnie, więc zaczęłam opisywać swoje życie w formie opowiadania. Tak bardzo mi się to spodobało, że zaczęłam pisać przeróżne opowiadania, w których zawierałam dużą część siebie. W sumie - nadal tak robię, że spora część mnie zawarta jest w bohaterach opowiadań. Poza tym, zawsze miałam bardzo bujną wyobraźnię.
2. Jak wyglądały Twoje początki z pisaniem? Było ciężko znaleźć i zachęcić czytelników do przeczytania Twojego dzieła?
Swoich początków nie pamiętam jakoś dobrze, ale na pewno nie było mi jakoś bardzo trudno, ponieważ pisałam opowiadanie o bardzo popularnych w tym czasie bohaterach i miałam kilka znajomych, które były tymi bardziej znanymi autorkami i one poleciły moje prace innym. Dlatego raczej muszę powiedzieć, że moje początki nie były zbyt trudne, choć często ciężko było z motywacją.
3. Czy w porównaniu z rozpoczynaniem opowiadania, w trakcie (pisząc 10 lub kolejny rozdział), masz większą wenę twórczą i zapał do pisania, czy nie?
Zawsze na samym początku mam ogromną ochotę na tworzenie nowej historii, jednak z czasem ona powoli się ulatnia. Dlatego staram się najpierw sporo sobie napisać zanim zacznę publikować, ponieważ gdy ludzie zaczynają czytać poszczególne rozdziały, mi po prostu odechciewa się pisać. Nigdy nie lubię być nie bieżąco z pisaniem i publikowaniem, gdyż to po prostu u mnie nie działa. Ale największy zapał mam zawsze na początku, kiedy wszystko się tworzy.
4. Skąd czerpiesz inspiracje? Masz pomysł na tekst lub jego wizję, kiedy zaczynasz pisać rozdział?
Inspirację czerpię z bardzo zwykłych, codziennych rzeczy. Czasem z muzyki, czasem z jakichś fragmentów książek, czy filmów. Często bywa też tak, że stoję w kolejce do kasy, albo czekam na przystanku autobusowym i usłyszę rozmowę jakichś ludzi i coś w nich mnie zaintryguje. Wtedy myślę sobie, że moi bohaterowie też by mogli tacy być, lub coś takiego powiedzieć i potem zawieram te fragmenty w swoich pracach. Jeśli chodzi o wizję jakiegoś rozdziału czy krótkiego opowiadania, zawsze wszystko sobie dokładnie rozpisuję i planuję. Chyba że piszę jak natchniona, wtedy lecę na żywioł.
5. Ile opowiadań masz na swoim koncie? Jak dużą częścią z nic są opowiadania o siatkówce?
Skończonych opowiadań w sumie mam 7, ale chyba tylko 3 są jeszcze dostępne w internecie. Wszystkie natomiast mam zapisane na komputerze, ponieważ lubię czasem do nich wracać, przypominać sobie, jaka byłam wtedy, a jaka jestem teraz. Jedne z pierwszych moich opowiadań było właśnie o siatkówce, jednak wtedy nigdzie ich nie publikowałam, ponieważ wiedziałam, że nikt z mojego otoczenia nie interesuje się tym sportem. Teraz jednak wszystkie moje prace są o siatkówce i szczerze mówiąc, jeszcze mi się nie znudziło.
6. Spotkałaś się kiedykolwiek z ostrą krytyką? Jak komentowane są Twoje opowiadania?
Może to nieskromnie zabrzmi, ale generalnie moje opowiadania spotykają się z miłymi, pozytywnymi komentarzami, z czego jestem niezmiernie szczęśliwa i dumna. Naprawdę, nie ma dla mnie nic piękniejszego, niż przeczytanie miłych słów od zupełnie obcej osoby, ponieważ wiele osób komentuje z Anonima.
7. Co czujesz podczas zakończenia opowiadania? Ulgę czy smutek?
Podczas zakończenia opowiadania zwykle czuję smutek, ponieważ bardzo przywiązuję się do postaci, które sama stworzyłam. Ja daję im część siebie, więc one są częścią mnie, dlatego czasem trudno się z takim opowiadaniem rozstać. Jednak nigdy nie jest mi jakoś wyjątkowo smutno, ponieważ wiem, że zawsze mogę sobie wrócić wspomnieniami do tej czy innej historii, lub po prostu stworzyć nową, z którą na nowo się zwiążę.
8. Twoje najbardziej znane opowiadanie to…? Jak dużą popularnością się cieszy?
Nie wiem, które moje opowiadanie jest najbardziej znane, natomiast mój blog brave-soldiers ma najwięcej wyświetleń i komentarzy, więc wydaje mi się, że czytelnikom najbardziej kojarzę się właśnie z krótkimi historiami zawartymi na tym blogu.
9. Co poradziłabyś nowym autorkom, które jeszcze nie mają własnego stylu pisania i próbują w pisarskim światku?
Nie jestem dobra w dawaniu porad, jeśli chodzi o pisanie, bo sama nie jestem profesjonalistką, natomiast co mogłabym poradzić, to żeby nowa autorka dokładnie sprawdziła tekst, który publikuje, lub dała komuś do sprawdzenia, ponieważ "trzecie oko" zawsze jest w stanie wychwycić więcej błędów. Oprócz tego zadbałabym o estetykę całego wyglądu bloga, który również przyciąga uwagę czytelników.
10, Czytasz opowiadania o tematyce sportowej? Jeżeli tak, jakie jest Twoje ulubione?
Osobiście czytam same opowiadania o tematyce sportowej, ponieważ nie mam czasu na wyszukiwanie innych, choć wierzę, że jest wiele ciekawych, które stałyby się moimi ulubionymi. Nie mam natomiast swojego ulubionego opowiadania o tematyce sportowej, ponieważ wszystkie, które czytam, są naprawdę godne uwagi. 
11. Jaka jest Twoja ulubiona książka?
Moimi dwiema ulubionymi książkami są "Lolita" i "Mały Książę". Serdecznie obie polecam!
12. Jakiego sportowca najbardziej cenisz i za co? Czy wykorzystałaś już jego osobę do któregoś ze swoich dzieł jako głównego bohatera?
Moim ulubionym sportowcem i największym autorytetem jest siatkarz Michał Winiarski. Za co? Za to, że jest zawodnikiem kompletnym, niesamowicie taktycznym, a przy tym dynamicznym i szybkim. Za to, że jest świetnym kapitanem, prawdziwym liderem reprezentacji i za to, że jest niesamowitym człowiekiem; miłym, zabawnym, roztrzepanym i bardzo dobrym. Owszem, "wykorzystałam" jego osobę do swoich opowiadań jako głównego bohatera.
13. Co sądzisz o spamowaniu? Tolerujesz je, gdy ktoś wklei spam pod Twój rozdział, zamiast do specjalnej zakładki?
Ja specjalnej zakładki na spam nie mam i nie planuję nigdy zakładać. Jeśli ktoś chce wypromować swoje opowiadanie i wkleja swój adres pod mój rozdział, to nie przeszkadza mi to, natomiast wolałabym, żeby najpierw przeczytał moją pracę, jeżeli oczekuje ode mnie tego samego. Natomiast czytam te opowiadania, zawsze staram się skomentować i jeżeli mi się spodoba, to staję się stałą czytelniczką, a jeżeli nie - to nie wracam tam więcej.
14. Co sądzisz o spisach, listach i katalogach opowiadań (nie tylko sportowych), których ostatnio jest pełno?
Osobiście natrafiłam na dwa katalogi z opowiadaniami sportowymi i uważam to za bardzo fajną inicjatywę, ponieważ dzięki temu, mam szansę na przeczytanie jakiegoś opowiadania, a ci, którzy kiedyś coś czytali, a kompletnie o tym zapomnieli, mogą to odnaleźć i powrócić. Więc jestem jak najbardziej na tak, jeśli chodzi o listy blogów.
15. Czy chcesz związać swoją przyszłość z pisaniem?
Kiedyś myślałam o karierze pisarki jakoś bardziej realnie, teraz moim jednym z wielu marzeń jest wydanie książki, w której zawarłabym zbiór krótkich opowiadań lub jedną dłuższą powieść, natomiast jeżeli to nie wyjdzie, to nie będę mieć żalu.
16. Czy w swojej karierze autorki opowiadań pojawiały się momenty kryzysowe kiedy chciałaś, ot tak zrezygnować z bloga?
Muszę przyznać, że kilka razy chciałam zrezygnować,  jednak ciągle z jednego opowiadania. Zaczynałam je kilkakrotnie i za każdym razem traciłam chęci. Dopiero za bodajże szóstym podejściem coś w końcu z tego wyszło, napisałam całe i czułam się poniekąd spełniona. Teraz jednak, gdy czuję, że publikowanie swoich opowiadań nie ma sensu, to tylko jak nie pojawiają się komentarze, które niewątpliwie pomagają autorom w poprawianiu swoich zdolności. Dla jednych komentarze może nie są ważne, dla mnie natomiast to ocena mojej pracy, wiec jest bardzo ważna.
17. Czy inspirujesz się muzyką?
Tak, inspiruję się muzyką. Szczególnie, gdy mam do napisania trudniejsze fragmenty.
18. Które ze swoich opowiadań najbardziej lubisz? Co Ci się w nim najbardziej podoba?
Najbardziej ze swoich opowiadań lubię to, które teraz piszę, a mianowicie impaurito. Jest to krótkie opowiadanie owiane tajemnicą, krążące wokół jednego i tego samego. Wszystko starałam się napisać jak najbardziej starannie, nad tym opowiadaniem spędziłam najwięcej czasu poprawiając i zmieniając treść. Oprócz tego bardzo podoba mi się to, że ludzie, czytając to opowiadanie, nadal nie wiedzą o co w nim chodzi, mimo że są już bardzo blisko odpowiedzi.
19. Czy sama wykonujesz szablony na swoje blogi?
Tak, sama wykonuję szablony na swoje blogi. Nie są one najwyższej jakości, natomiast mi prosta forma najbardziej odpowiada, chociaż może kiedyś poproszę kogoś o wykonanie dla mnie szablonu.
Dziękuję za wywiad i życzę nigdy niekończącej się weny podczas pisania oraz jeszcze większej liczby czytelników!
-
Dziękuję za wywiad i pozdrawiam :) 




6 komentarzy :

  1. Bardzo fajny wywiad. Żadnych blogów Magdy co prawda jeszcze nie czytałam, ale na pewno to zrobię i to z dosyć dziwnej pobudki, otóż nazywam się niemal identycznie-Magda Wasilewska, także solidarność musi być :)
    A następny wywiad, może z Kristen?

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny wywiad! ;)
    Osobiście nigdy nie czytałam niczego Magdy, ale być może w najbliższym czasie się to zmieni, bo z samych odpowiedzi na pytania wnioskuję, że jest naprawdę fajną dziewczyną! ;)
    Pozdrawiam,
    OL. ;>

    OdpowiedzUsuń